tirsdag 3. august 2010

Lavkarbo pizza forsøk #1 og #2

Pizza #1:

Her brukte jeg oppskriften som inspirerte meg til å teste ut pizzaer, nemlig fra en gammel melding jeg fant i innboksen min på Facebook. Denne inneholdt egg, philadelphia-ost, bakepulver og pofiber. Tror kanskje jeg brukte litt mye pofiber, for denne ble skikkelig sagflis.
Fyllet bestod bl.a. av en hjemmelaget tomatsaus jeg hadde i frysen. Det ble sinnsykt godt! Fyllet var faktisk digg nok til å redde hele pizzaen på tross av at bunnen smakte sagflis. Jeg endte opp med å spise meg så mett at jeg fikk vondt i magen. Oppskriften på denne sausen finner du her. Den siden der er forresten helt genial. Lønner seg å utforske den litt, særlig hvis man liker å lage god mat helt fra bunnen av :-)


Pizza #2:

Denne her SER sinnsykt god ut! :-D

Brukte denne oppskriften til bunnen. Den ble akkurat som omelett, noe jeg ikke er spesielt glad i. Tviler på at denne her ville falt i smak hos Jonas heller. Mindre vellykket med andre ord. Pizza skal liksom være pizza, og dersom bunnen ikke er i nærheten av å minne om en vanlig pizzabunn, kan det heller bare være med hele greia. Selve smaken er egentlig ikke så farlig, det er jo fyllet og osten som skaper den gode pizza-smaken.. men konsistensen kan definitivt ikke være som en omelett, just didn't do it for me.
Fyllet bestod av kjøttdeig, Mutti pizzasaus, champignon, soltørkede tomater og revet pizzaost. Osten var fantastisk , digger den røde pakken med pizzaost fra Tine. I motsetning til mange andre pizzatoppinger, er dette faktisk ordentlig ost. Hadde aldri kommet på det før, men etter at vi ble gjort oppmerksom på at "det er ikke ost alt som smelter", legger jeg stadig merke til at pakker med noe som ser ut som ost, bare heter "Revet" eller "Gul". Det står faktisk ikke ost noe sted på pakken. Bakpå en First Price-"ost" stod det: Halvfast, modnet pålegg. Haha. Anyways, soltørkede tomater pleier å være sinnsykt godt i hjemmelaget tomatsaus, men denne gangen hadde jeg dem hele oppå kjøttdeigen, og det var definitivt ingen opplevelse som fristet til gjentagelse. Soltørkede tomater er VIRKELIG ikke godt. Det kan være godt når man hakker det opp og blander det sammen med andre ingredienser, men for seg selv er det direkte grusomt. Synes jeg, da. Det finnes sikkert mange der ute som er uenige. Jeg kan imidlertid slå fast at mitt neste pizza-forsøk blir uten soltørkede tomater. For sure.

Ingen kommentarer: