tirsdag 11. januar 2011

Litt om kostholdet mitt

Hadde egentlig bestemt meg for å slutte å blogge om mat, men her kommer et siste innlegg om hvordan jeg legger opp lavkarbo-kostholdet mitt i hverdagen:

EDIT: Jeg spiser ikke på denne måten lenger, og vil ikke anbefale noen andre å gjøre det heller. Lavkarbo og kaloriunderskudd viste seg å være en dårlig kombinasjon! Utdyper nærmere i et senere innlegg..

Frokost:
Eggerøre og 50 gram (ca. 8 stk) grønne oliven (m/ stein) eller 1/2 avokado
Slik lager jeg eggerøre: Hakker en halv chili og evt. en hvitløksbåt, hiver det i en skål sammen med to egg, litt havsalt og to spiseskjeer vann, visper i 10 sek, steker det i panna med en spiseskje Cocosa (kokosolje fra helsekost).

Mellommåltid:
20 g valnøtter eller paranøtter, 100 g bær (helst jordbær eller bringebær), 2 ruter mørk sjokolade

Lunsj:
150 g blandede salatgrønnsaker med enten: en boks tunfisk, olivenolje, en kvart rødløk og 50 g (ca. 8 stk) grønne oliven (m/stein), eller: èn kyllingfilet skåret i strimler og stekt i panna med en spiseskje Cocosa (jeg pleier å krydre kyllingen med chilipulver), en kvart rødløk og 1/2 avokado
Salatgrønnsakene jeg pleier å bruke er: Hjertesalat, agurk, squash, rød/oransje/gul paprika og tomat. Jeg skjærer opp grønnsaker for flere dager om gangen og oppbevarer det i kjøleskapet i en boks fra Ikea med tett lokk og rist i bunnen. Salaten holder seg frisk i 3-4 dager :)

Mellommåltid:
En gulrot og to skiver lavkarbobrød med økologisk peanøttsmør (jeg spiser aldri det vanlige fra Mills, det inneholder fullherdet vegetabilsk fett = transfett)
Oppskrift på lavkarbobrød: 9 egg og 90 g solsikkekjerner kjøres i blender. Tømmes over i en bolle og blandes med 90 g sammalt speltmel, 45 g havrekli, 9 g bakepulver, 90 g smeltet smør eller olje (jeg bruker Cocosa, men man kan gjerne bruke avokadoolje eller olivenolje) og ørlite salt og pepper. Helles i bakepapirkledd brødform og stekes midt i ovnen på 175 grader i ca. 1 time. La det hvile på rist med et håndkle over i noen timer etter steking, gjerne over natten hvis du baker om kvelden. Oppskriften gir ca. 20 brødskiver á 35 g.

Middag:
Varierer fra dag til dag etter hva jeg føler for, de fleste oppskrifter kan tilpasses min kostholdsfilosofi med litt modifikasjon. Jeg lager som regel middag for to dager om gangen for å spare tid, og jeg prøver å variere mellom fisk, kjøtt og kylling (eks. fisk dag 1 og 2, kjøtt dag 3 og 4, kylling dag 5 og 6, dag 7 er juksedag, mer om det lenger nede).
Eksempel på noen middagsretter jeg pleier å lage:
* Enkel fiskerett, 1 porsjon: 1 1/2 laksefilet, krydret etter smak og behag, pannestekt i Cocosa, med 100 g dampet blomkål, 100 g dampet brokkoli og en revet gulrot (jeg koker aldri rotfrukter da de får mye høyere glykemisk indeks (gir høyere blodsukkerstigning) etter koking enn i rå tilstand). Jonas får brun ris til.
* Thai kyllinggryte, 2 porsjoner: 1 løk, 2 chili og 2 hvitløksbåter hakkes og stekes til løken får en fin, gyllen farge. Stek deretter 400 g kyllingkjøttdeig, før du lar 1 paprika i biter og en kvart squash i biter surre litt i panna. Hiv alt over i en gryte og tilsett 1 boks (4 dl) økologisk kokosmelk, 2 dl vann og chilikrydder etter ønske. Skal småkoke i ca. 8 minutter. Tilsett frisk estragon før servering. Jonas får brun ris til også denne retten.
* Italiensk kjøttsaus, 2 porsjoner: Hakk og stek 1 løk, 2 chili og 2 hvitløksbåter, hiv det i en gryte, tilsett 1 boks økologiske hermetiske tomater og 1 dl vann, stek 400 g kjøttdeig (storfe, lam, svin eller kylling, alt etter hva du foretrekker, men jeg må ha den av storfe for å bli mett, de andre blir for magre), tilsett kjøttdeigen i sausen og la det småkoke i fem minutter. Ha i frisk basilikum og estragon på slutten. Jeg pleier å ha 1/2 dampet blomkål til, men Jonas får denne sausen servert sammen med fullkornspasta og det er hans absolutte favorittmiddag. Forresten så halverer jeg mengden chili og hvitløk i oppskriften når jeg har Jonas hjemme, ellers blir det litt i sterkeste laget for ham.

Denne menyen gir en energimengde på ca. 1800 kcal og rett i underkant av 50 g karbohydrater per dag.

En dag i uka har jeg såkalt "juksedag" hvor jeg spiser akkurat det jeg føler for. F.eks. havregryn med melk til frokost, stekte poteter og speilegg med chilisaus til lunsj, pizza til middag og masse, masse frukt i løpet av hele dagen, helst av den typen som gir høy blodsukkerstigning (banan, ananas, druer). Grapefrukt og mango er også et fast innslag. Poenget med "juksedagen" er å få opp nivåene av hormonet leptin. Lave leptinnivåer forteller kroppen at man sulter, og da skrur den ned forbrenningen. Derfor er det helt nødvendig med slike "juksedager" dersom man har kaloriunderskudd i hverdagen. Det er også veldig bra for psyken å vite at man har en dag i uken hvor man kan tillate seg akkurat det man har lyst på, uten dårlig samvittighet :-) Dessuten kan man aldri vite om man blir overkjørt av bussen i morgen - livet skal jo nytes i blant også, ikke sant?

Jeg spiser ikke meieriprodukter til daglig, og tar derfor 1000 mg kalsiumtilskudd med urter fra helsekost hver dag. Jeg tar også multivitamin, B-vitaminer, magnesium, Udo's choice og CLA.
Jonas får tran og multivitamin. Han spiser et mer "normalt" kosthold, men heldigvis er han altetende når det gjelder brød, så jeg kan bake ekstra grovt brød til ham, og til middagen får han de groveste karbokildene (brun ris/fullkornspasta/bønner osv.). Han får ikke sukker eller hvitt mel på hverdager, men i helgene er jeg litt mer liberal ;)

Alt dette virker sikkert veldig stress, men når det er blitt en vane går det av seg selv. Og når man kjenner helsegevinsten på kroppen er det definitivt verd det :)

Ingen kommentarer: