søndag 23. mai 2010

Kor blei d av energien min?

Itte at eg la om te lavkarbo, har eg vært så pigge og følt at eg har hatt et utømmelig energilager.. Men i heile dag har eg bare vært heilt ødelagte - kroppen føles blytunge, og eg e skikkelig slapp og skjelven! Sær følelse! Regne med at eg har plukka opp et eller aent virus, men det som e merkelig, e at eg ikkje e dårlige på någen måde, har ikkje vondt någen plass og e ikkje kvalm eller uvel... bare skikkelig slappe og tunge i kroppen. Null energi. Jaja. Avogte e det litt skjønt å ha ein god unnskyldning for å bare ligga strekk ud på sofaen :-)

Merke at dette her prosjektet mitt heile veien utvikle seg og forandre seg, eg vokse liksom med oppgaven på ein måde.. I starten va eg bare ude itte å stramma opp kroppen litt og kvitta meg med et par kilo, for å føla meg bra i bikini.. Nå har fokuset blitt et heilt aent; kostholdet har blitt ein livsstil og ikkje ein slankekur, og eg trene faktisk for det eg har funne ud at d e kjekt å pressa grensene for kroppen og se kor god form eg kan klara å komma i. Eg har og lært masse om ernæring og trening, heilt utrolig kor lett det e å tilegna seg kunnskap om någe ein virkelig brenne for :-) Bler någe heilt aent enn å lesa te eksamen, ja!

Har satt meg någen nye mål/retningslinjer framøve:

* E litt i tidsnød for tiå, og har derfor fått behov for ein rask og effektiv treningsøkt. Blei tipsa om ein trenings-DVD som sga gi kjempegoe resultater med ei 20-minutters økt kver dag; Jillian Michaels 30 Day Shred. Fant an på amazon.co.uk, blei bare 67 kroner for DVD-en inkl. frakt! Ikkje gale i det heila :-) Så nå i eksamensperioden tenkte eg å kjøra den kver morning før frokost, og legga all aen trening på is.

* Itte eksamen 9. juni blir det i tillegg intervalltrening for å komma i form te maraton. Meg og far sga springa vårt fysste lille "delmaraton" i august: Ein runde rundt Stokkavannet; 8 km. Tror det sga gå rimelig greit :-)
Intervalltreningen sga foregå på følgende måte: ca. 10 minutter oppvarming og deritte enten:
- Springa 3 min. med høy puls + 2 min. pause (gå rolig) <-- 8 repetisjoner (totalt 24 min. med høy puls)
eller
- Springa 4 min. med høy puls + 3 min. pause (gå rolig) <-- 6 repetisjoner (her blir det og totalt 24 min. med høy puls)
Har ennå ikkje funne ud kor høg puls eg sga ha, må setta meg litt merr inn i dette før eg bestemme meg :-) Pulsklokka e på vei i posten iallefall. Har tenkt litt på "geriljakardio" og, men itte litt research sitte eg igjen med inntrykket at dette funke best for "økt eksplosivitet", og at utholdenhet oppnås best gjennom litt lengre intervaller.
Lure litt på om eg sga legga intervalltreningen og te morningen rett før frokost, altså itte den 20-minutters shred-øktå.. Hadde vært så greit å få unnagjort treningen med ein gang, sånn at eg ikkje trenge å stressa med det seinere på dagen. Isåfall blir det de dagene eg ikkje har Jonas om morningen. Eg har jo han 50/60% (variere litt itte om det e lenge siden faren hans har vært ude og reist), så då blir det 3-4 ganger i ugå, tror det blir bra. De morningene eg har Jonas på kverdager, har eg absolutt ikkje sjans te å trena ein heile time, då må eg isåfall stå opp klokkå fem. Morgenrutinen med ein sta 3-åring e rimelig tidkrevande ;-)
* Eg e egentlig ikkje så veldig motivert for kickboxing lenger, siden eg veldig lett får stygge skrubbsår på hender og føtter av denne treningen.. eg e tross alt rimelig fiksert på utseendet mitt, og har ikkje spesielt lyst på masse stygge arr rundt omkring.. Har merr enn nok sånt fra den tiden eg hadde hest og kaniner :-)

Har satt opp ein ny kostholdsplan og, og denne e eg superfornøyde med! Men vente med å legga an ut te eg e heilt ferdige med an :-) Det e bare å gleda seg, har funne fram te någen suuuperdigg salater te lunsj bl.a. :-)

Hvis någen har tips eller innspel så kom med det, eg blir kjempeglae for konstruktive kommentarer :-)

Idag har eg spist:
* Frokost: 3 lavkarbo-brødskiver (Lollypop-brødet fra lavkarbo.no, den nye favoritten her i huset :-)) med masse majones, kyllingpålegg, tomat og agurk
* Lunsj: 3 speilegg og 100 g bacon
* Har gått og småspist ein del valnøtter og jordbær :-P
* Middag/kveldsmat: Hamburger med smelta ost på + diverse salatgrønnsaker med makadamiaolja på :-)

Eg elske kostholdet mitt :-D

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har du gått ned de kg som du ønsket i starten, med lav karbo dietten?

Linn Elise Lende sa...

Eg har gått ner 3 kg så langt, og det va vel det som va målet i utgangspunktet, så ja :-) Bler kje leie meg om eg går ner et par te, då. Lavkarbo har uansett blitt ein ny livsstil for meg, og ikkje ein diett.. :-)