tirsdag 10. august 2010

Neste eksperiment: Periodisk faste

Periodisk faste er en faste-variant som ennå står uprøvd. Dette går ut på at man lar det gå ca. 16 timer (give or take) fra siste måltid om kvelden, til første måltid neste dag. Det fører til at man ikke bryter "natt-fasten" om morgenenen som vanlig, men drar denne litt utover dagen. Denne uken skal jeg spise tre måltider hver dag mellom kl. 14:00 og kl. 22:00. Det siste måltidet er egentlig veldig sent, men jeg legger meg ikke før midnatt nå om sommeren, og må spise to timer før jeg legger meg, ellers blir jeg sulten igjen før jeg sovner.. Litt av poenget her er visst å begrense kalorier, så jeg har laget meg en plan med ca. 1500 kCal, 85 g protein og 18 g karbs per dag. Lite energi, men tror ikke jeg trenger mer siden jeg ikke trener denne uken. Skal kun gå en tur hver dag.

Idag har jeg spist salat med tunfisk og oliven til lunsj, nakkekotelett i fløtesaus med brokkoli og tomat til middag, og eggerøre, kalkunfilet, majones, tomat, agurk og gulrot til kvelds. Digg :-) Er definitivt i ketose igjen, og tenkte å være det i et par uker nå, for å la kroppen få en rense- slash hvileperiode. Ingen trening, bare lange gåturer.

I morgen skal jeg gå tur rundt Store Stokkavann før "frokost" :-)

Sånn ellers har denne dagen blitt brukt til å komme meg etter fasten. Mat har seriøst aldri smakt så godt før noen gang. I kveld var jeg og storesøster ute på Lye en tur hos mor, far og lillesøster. Kjempekoselig. Det er ikke så ofte alle fem er samlet uten at noen har med seg barn og/eller mann, så det var litt spesielt. Hele gjengen tok en prøvetur i en bil som Annette hadde lånt med seg fra en bilforhandler. Vi testet også den nye vekten til Wibeke, og fant ut at jeg har mest muskelmasse av alle (unntatt far, men han teller ikke. det er juks å være mann). Hah! :-)

Ingen kommentarer: